MuntProject

Door te ontdekken wat je met een munt allemaal in beweging kunt brengen, wordt duidelijk dat je best invloed kunt uitoefenen op grote wereldzaken.

Een onderzoekproject vanaf 10 jaar.

Crisis, economische recessie, globale samenhang, wat moet je ermee in de klas.
Voor kinderen vaak te zwaar, te complex en te deprimerend. Om wel inzicht in de materie te krijgen, maar vooral ook een optimistische kijk met handelingperspectief op kleine schaal, is het MuntProject ontworpen. 
Onderzoekbureau WEETwijzer doet eigenwijze onderzoeken om dingen aan de WEET te komen, waar je wijzer van wordt.
Centrale onderzoekvraag MuntPoject:
Wat zet je in beweging als je jouw euro uitgeeft. 
lees meer
Fase 1 Onderzoek
In een aantal door Bureau Weetwijzer uitgewerkte stappen gaan de leerlingen aan de slag.
Mogelijkheden in kaart brengen, keuzes maken en een plan van aanpak opzetten.
Wie, wat, hoe en in welke teams.
Informatie wordt verzameld, uitgewisseld en aangevuld door nieuw onderzoek.
Alle mogelijke middelen, media en contactpersonen worden ingezet om verder te komen.
     Video-overleg
Een aantal keren is er tijdens het project een videovergadering tussen Bureau Weetwijzer en de deelnemende leerlingen. Daarin worden vorderingen uitgewisseld en vervolgstappen afgesproken.
De resultaten worden geïnventariseerd en geordend.

Fase 2 Analyse
Wat heb je geleerd. Welke conclusies kun je daaruit trekken. Wat vind je de belangrijkste uitkomst van je onderzoek.

Fase 3 Presentatie
Wat wil je vertellen over je ontdekkingen. Hoofdzaken en bijzaken op een rij zetten.
Wat is de beste manier om je verhaal te vertellen en je boodschap over te brengen. Gebruik je tabellen, grafieken, papier, Prezi, PowerPoint, filmpje, animatie, lezing, tentoonstelling, of combinaties hiervan?
Eén van de opties is het maken van Weetiketten, waarop op karton of digitaal de informatie over het product zichtbaar wordt gemaakt.
Uiteindelijk wordt de presentatie lokaal, live gegeven en digitaal gedeeld.
Met Questionmark vind je het verhaal achter een product.
Met de app kun je producten scannen en zien hoe ze scoren op milieu, dierenwelzijn, volksgezondheid en mensenrechten.
De weetiketten die de leerlingen tijdens het onderzoek maken sluiten hier naadloos bij aan.
De app is gratis te downloaden. 
www.thequestionmark.org
STRO ontwikkelt en voert al 20 jaar projecten uit in Nederland en daar buiten om grip te krijgen op de dynamiek van geld.  
Het lukt ze om @nder geld hanteerbaar te maken, waardoor geld steeds meer gewenste effecten stimuleert.
www.socialtrade.nl

Heading